قارچ ها به عنوان ماده اصلی غذاهای لذیذ در سراسر جهان در نظر گرفته شده اند. به ویژه به دلیل طعم منحصر به فرد آنها و توسط بشر به عنوان یک شگفتی آشپزی ارزش گذاری شده است. بیش از 2000 گونه قارچ صدفی در طبیعت وجود دارد، اما حدود 25 گونه به طور گسترده به عنوان غذا پذیرفته شده اند و تعداد کمی از آنها به صورت تجاری کشت می شوند.
قارچ به عنوان یک غذای لذیذ با ارزش غذایی و عملکردی بالا محسوب می شود و به عنوان غذای مغذی نیز پذیرفته می شود. آنها به دلیل شایستگی ارگانولپتیکی، خواص دارویی و اهمیت اقتصادی آنها از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند.
با این حال، تمایز آسانی بین قارچ صدفی کبابی های خوراکی و طبی وجود ندارد، زیرا بسیاری از گونه های خوراکی رایج دارای خواص درمانی هستند و تعدادی از آنها که برای اهداف پزشکی استفاده می شوند نیز خوراکی هستند.
قارچ کشت شده در سراسر جهان Agaricus bisporus و پس از آن Lentinus edodes، Pleurotus spp. و Flammulina velutipes است. تولید قارچ به طور مداوم در حال افزایش است و چین بزرگترین تولید کننده در سراسر جهان است. با این حال، قارچ دکمه ای خوراکی از نظر ویژگیهای تغذیهای، حسی و بهویژه فارماکولوژیک اهمیت بیشتری پیدا میکنند.
قارچ ها می توانند منبع جایگزین ترکیبات ضد میکروبی جدید، عمدتاً متابولیت های ثانویه، مانند ترپن ها، استروئیدها، آنتراکینون ها، مشتقات اسید بنزوئیک و کینولون ها و همچنین برخی از متابولیت های اولیه مانند اسید اگزالیک، پپتیدها و پروتئین ها باشند.
Lentinus edodes بیشترین گونه مورد مطالعه است و به نظر می رسد که یک اثر ضد میکروبی در برابر باکتری های گرم مثبت و گرم منفی دارد.
آنها ارزش غذایی زیادی دارند زیرا کاملاً غنی از پروتئین هستند، با محتوای مهم اسیدهای آمینه ضروری و فیبر، چربی ضعیف اما با محتوای اسیدهای چرب مهم عالی.
علاوه بر این، قارچ صدفی خوراکی محتوای قابلتوجهی از ویتامینها (B1، B2، B12، C، D و E) را فراهم میکنند. بنابراین، آنها می توانند منبع عالی بسیاری از مواد مغذی مختلف باشند و ممکن است به طور مستقیم در رژیم غذایی انسان و برای ارتقای سلامت برای اثرات هم افزایی همه ترکیبات فعال زیستی موجود استفاده شوند.
انواع زیادی از قارچ ها به طور سنتی در بسیاری از فرهنگ های مختلف برای حفظ سلامت و همچنین در پیشگیری و درمان بیماری ها از طریق خواص تعدیل کننده ایمنی و ضد نئوپلاستیک استفاده می شود.
- منابع:
- تبلیغات: